17. mai-toget i sentrum - sikkerhet og annen info

Påmelding til sentrumstoget skjer via digital lenke (info gitt av kontaktlærerne). Påmeldingsfrist for elevene er fredag 5. mai.

Elever på 2. - 7. trinn som skal delta i sentrumstoget møter senest kl. 10:15 i skolegården.

Viktig info:

• Foresatte må hente elevene ved oppløsningssted
  • Ingen voksne må ta elevene ut av toget før oppløsningsstedet. Det skaper uro, og vi kan miste oversikten
  • Alle foresatte må si ifra til lærer når barnet hentes etter toget

For mer detaljer: Se infoskrivet og kartskissen over Rådhuset.

1. trinn deltar ikke i sentrumstoget, men går i lokalt tog med korpset, barnehagene og 7. trinns flaggborg 16. mai. Det er avmarsj fra badedammen kl. 11:30 og toget er beregnet ferdig kl 13:00.

Her er 17. mai-program for ettermiddags-arrangementet på skolen. Ta en liten kikk på vinduene til trinn 1 - de har utstilt mange fine formdikt (se bildegalleriet)!

INFORMASJON TIL FORESATTE OM SIKKERHET I BARNETOGET (FRA UTDANNINGSETATEN):
Enkelte foresatte har meldt bekyrminger rundt ulike hendelser som har skjedd i Europa den siste tiden, og spør om det kan få følger for 17. mai-toget.

Vi har også opplevd at noen elever har fått med seg at norske medier skriver om at politiet/PST vurderer trusselnivået i Norge, og at de har sagt at trusselnivået er økt i mai og juni. Trusselvurderingen handler ikke om Oslo spesielt, men om landet som helthet.

Det er politiet som har ansvar for sikkerheten og de har egne tiltak i forbindelse med 17. mai-feiringen, i Oslo og andre store byer i Norge. Det har de også hatt tidligere år. Politiet i Oslo legger vekt på at Oslo er en trygg by og at det per nå ikke har kommet direkte trusler om hendelser 17. mai.

Dersom dere opplever at egne barn er urolige, anbefaler vi at dere snakker med barna om dette. Noen barn er eksponert for media i større grad enn andre. Målet med en samtale med barna er å skape trygghet.

Skolen er opptatt av at 17. mai er en festdag, og vil markere dagen som tidligere.