Info fra rektor til foresatte 1. april

Illustrasjon

Etter påske vet vi ikke hva som skjer med skoler. Det snakkes i media om åpning av hele skoler, åpning av småskoletrinnene eller åpning av noen skoler rundt i landet. Det er selvfølgelig også en stor mulighet for at skolene fortsatt holdes stengt. Vi på Tonsenhagen planlegger for alle eventualiteter. Vi samarbeider med Utdanningsetaten, lærernes tillitsvalgte og verneombud for å tilrettelegge for en god og trygg skole innenfor de rammer myndighetene beslutter. Dersom skolen åpnes helt eller delvis vil det foreligge instrukser som vi må forholde oss til. Vi arbeider derfor denne uka med å forberede oss godt.

Dersom det blir fjernundervisning/hjemmeskole etter påske skal også denne planlegges. Skolen har fått mange tilbakemeldinger fra foresatte og fra FAU på hvordan elever og foresatte opplever hjemmeskole-oppleggene. Og mye er bra, men vi jobber alltid med å forbedre undervisning og opplegg.  Lærerne jobber med tilpasninger for enkeltelever og grupper, de lager kreative oppgaver og deler gode ideer. Vi har opprettet en Facebookgruppe kun for lærere der de kan dele ideer og tips. Vi tar med oss alle innspill fra foresatte og FAU og arbeider videre med forbedring av fjernskole/hjemmeskole.

Utvikling av ansattes digitale kompetanse skjer på flere nivå i disse dager. Lærere øver og prøver, de deler erfaringer og veileder hverandre. Flere lærere og skoleledere har tatt digitale kurs i ulike nettressurser og i personvern og IT-sikkerhet.  Skoleassistenter har tatt digitale kurs og sett fagfilmer om ulike temaer. Vi blir stadig bedre til å tilrettelegge for god utnyttelse av digitale hjelpemidler til å lage god undervisning. Vi deler erfaring fra fjernundervisning og samler tips og råd for å øke vår kompetanse. Dette er spennende, men også krevende. Mange av lærerne har egne barn å passe hjemme samtidig som de skal lage opplegg og følge opp elever.

For å sikre litt sosialt mellom elever og ikke minst god oppfølging av elever, har vi prøvd ut Zoom. Teams, som vi skulle ha brukt, har vist seg å være vanskelig for noen trinn og har ikke fungert slik det var forventet. Derfor har vi gått for en utprøving av Zoom på enkelte trinn, under oppfølging av lærere. Elevene får tydelige råd og retningslinjer fra lærerne, men det blir også svært nødvendig at foresatte følger barnas bruk av sosiale medier tett. Det kan være lurt å avtale faste rammer. Når skal barna få være på Zoom/Teams, hvor lenge, når skal nettbrettet slås helt av, hvem skal de få chatte med; alt dette må foresatte sette tydelige regler for. Skolen anbefaler at en time på Zoom/Teams er nok. Og vi ber dere også hjemme ta praten om hvordan man oppfører seg på nett. Vanlig god oppførsel er forventet.

Mange av dere foresatte har vært opptatt av hvordan vi på Tonsenhagen skole ivaretar de sårbare barna. Vi har flere ulike tiltak. Dette er noe av det vi på Tonsenhagen skole gjør: Miljøterapeuter, sosiallærer og skoleassistenter videochatter på faste tidspunkt, går turer med enkeltelever eller smågrupper eller spiller spill med enkeltelever. Og kanskje aller viktigst: kontaktlærerne har tett kontakt med sårbare barn og videreformidler bekymringer til sosiallærer og ledelse.

Vi har en god intern rutine på kartlegging og oppfølging av sårbare barn og samarbeider også med bydelens barnevernstjeneste og PPT. Dette er allikevel vanskelig for mange barn for de savner hverdagen og klassen sin. Derfor er det viktig at vi bruker sosiale medier som Teams eller Zoom for å tilrettelegge for smågruppechatter. Det kan også dere foresatte bidra til. Bruk lekegrupper, spør læreren og barna om hvem de tror bør huskes på i denne sammenhengen. Dersom noen av dere har bekymringer for enkelte barn, ta kontakt med sosiallærer Tina Rindsem. Send epost til henne først for å avtale tidspunkt for samtale - hun har også små barn og hjemmeskole:

Vi jobber også med å planlegge neste skoleår og driver med intervjuer og ansettelser. Og så kommer snart 17. mai - hvordan skal denne markeringen være i år? Vi på skolen er i tenkeboksen. Dette skulle være første året med en ny tradisjon der Tonsenhagen skole går i sentrum hvert annet år. Det lokale arrangementet er FAU og korpsets ansvar, men vi på skolen kan være med på å tenke sammen om hvordan det dette arrangementet kan utformes. Det er heldigvis en stund til 17. mai.

Om noen dager starter påskeferien. Ansatte på AKS har laget en aktivitetsbank for barna til bruk i påskeferien. Dette vil bli lagt i Showbie og beskjed vil gå ut til elever og foresatte fredag. Mye morsomt å finne der hvis dagene skulle bli lange i påska.

Vi gir beskjed til dere alle så snart vi vet noe mer om hvordan skolesituasjonen vil bli etter påske. Dette skal avklares 8. april og da vil vi raskt gi beskjed ut.

Vi ønsker dere alle en god påskeferie og takker for svært godt samarbeid!

HER ligger lenke til korona-informasjon på flere språk!