Lese? Hvorfor det da?

Fordi:

• lesing gir underholdning, og både fagbøker og skjønnlitteratur gir kunnskap
  • lesing er fin avslapping og utvikler språket
  • man kan bli en bedre skriver selv
  • å lese er å leve litt av andres liv

bibliotek

Gode leseferdigheter er viktige i ALLE fag på skolen .... og fordi det rett og slett er gøy!

På biblioteket har vi bøker om det meste, og målet er at ALLE skal kunne finne en bok som passer dem! Vi har bøker innenfor mange ulike sjangre; Lettlestbøker, bøker på engelsk, kjærlighetsromaner, fantasy, grøssere, alvorlige bøker og triste bøker. Med dette utvalget skulle det være fullt mulig for også DEG å finne en bok å lese i!

Vi har også mange faktabøker og oppslagsverk som kan brukes i forbindelse med skoleoppgaver, eller bare for hyggelesing. Vi har blant annet bøker om musikk, sport, film, dyr, religioner, land og mye mer.

Bibliotekaren hjelper gjerne til med å finne en bok du vil lese, og med informasjonssøk til skolearbeid både i bøker og på internett.

Regler for utlån:

• Det er ikke lånekort; bibliotekaren søker den enkelte låner opp på navn.
  • Hver elev kan låne maks 2 bøker samtidig (etter avtale 3).
  • Utlåndtiden er på 4 uker hvis ikke annet er opplyst. Er man ikke ferdig med boken på denne tiden, kan man be om forlengelse.
  • Hvis en bok man vil låne er utlånt kan man sette seg på venteliste.
  • Hvis man er forsinket med innlevering får man purring. hvis boken ikke har kommet inn etter 3 purringer, blir det sendt erstatningskrav. Dvs. at du må betale for boken hvis du ikke finner den.

Erstatning:

• Bøker som blir borte, må erstattes. Vi bruker samme erstatningskrav som Deichman, dvs 200 kr for hver bok. Det er også greit om man velger å kjøpe ny bok og levere på biblioteket.

Velkommen til biblioteket!