I perioden frem til høstferien skal vi derfor fokusere på å huske regler, øve inn nye rutiner og bli kjent med nye rom og nye voksne. Vi har i denne perioden fire faste aktiviteter som rulleres på fargegruppene mandag-torsdag, slik at alle har muligheten til å bli med på en aktivitet i løpet av uken. Ellers er fokuset i denne perioden mye god utelek, og varierte frivillige aktiviteter barna kan velge selv. Se vår periodeplan for oversikt over aktivitetstilbudet.
Spisetiden
Slik som på 1. trinn skal vi bruke spisetiden (de første 45 minuttene etter skoleslutt) som en samlingsstund der vi får ropt opp barna, servert mat, slappet av og hygget oss sammen før aktivitetene begynner. De fleste dagene vil det bli klasseromsleker og høytlesning/lydbok, men noen dager er litt annerledes:
- Fredag er kosedag! Barna får velge en film/lydbok de kan kose seg med under spisingen. Siste fredag i måneden feirer vi også månedens bursdagsbarn med sang og noe ekstra godt etter maten.
- Klassens Kvarter: En gang i uken skal gruppeleder eller baseleder lede en klasseromssamtale på ca. 15 min der vi kan ta opp aktuelle saker, bli enige om regler for lek, snakke om nye aktiviteter og mye annet.
Rutiner
Før skoletid: Vi har morgenåpning felles med 3. og 4. trinn på 4.trinns klasserom 07.30-08.10. Etter dette skal alle ut i skolegården for 20 minutter med utelek frem til skolestart.
Etter skoletid: Barna spiser i fire grupperom til ca 14.30, når utetiden og aktivitetene begynner. 15.00 åpner vi et klasserom som skal være base og «stillerom» der man har rolige aktiviteter og lave stemmer. Her ligger krysselistene hver dag. Vi åpner også et lekerom der man kan utfolde seg litt mer, og der blir det litt forskjellige aktiviteter som byggelek, danselek og spill. Ellers bruker vi i løpet av uken forskjellige rom, slik som Nye Gymsal, Aula og Bibliotek, til morsomme og varierte aktiviteter.
Vi rydder, tar med tingene fra garderoben og slår oss sammen med de andre basene klokken 16.30.
Sosial kompetanse
Vi har i samarbeid med lærerteam og ledelse på skolen utarbeidet en plan for arbeid med sosial kompetanse for 2. trinn på AKS. Sosial kompetanse er evnene man trenger for å utvikle vennskap, samarbeide i lek og arbeid og forholde seg til regler og sosiale koder. Som nevnt over begynner vi med innarbeiding av nye og gamle regler og rutiner, samt et fokus på orden og ansvarlighet. Utover året vil vi fokusere mest på:
- Selvkontroll (evnen til å tilpasse seg fellesskapet og å ta hensyn til andres behov)
- Selvhevdelse (evnen til å vise frem seg selv og det man kan, ta plass i lek og sette grenser)
- Følelsesmestring (evnen til å kjenne igjen følelser i seg selv og andre, samt ta hensyn til dem)
- Orden og Oppførsel (evnen til blant annet holde orden i eget og felles utstyr, ta medansvar for ryddighet og renslighet i rommene vi bruker o.l.)
Vi arbeider med dette i oppleggene under spisetiden, i smågrupper og ved veiledning under frilek og i aktiviteter. Vi bruker blant annet opplegget Følelsesskolen, der vi jobber med at barna skal få beskrive og prate om følelsene Tristhet, Sinne og Glede.
Med vennlig hilsen Vida A. A. Jensen, baseleder på Solstorm