Mat betyr mye på Tonsenhagen

AKS-kokk-grønn

Vi serverer mat til barna hver dag etter skoletid. Den lages av våre ansatte mens barna sitter ved skolebenken. Det stilles mange krav til denne maten. Barna vil nok helst at den skal være god mens foresatte ønsker at den skal være sunn og mettende. I tillegg til dette har vi som aktivitetsskole et mål om at den skal være både bærekraftig og billig. Vi legger ned et stort arbeid i å utarbeide en meny som oppfyller disse kravene.

For oppnå dette må det planlegges godt. Derfor lager vi menyer for 4 uker av gangen slik at vi får brukt opp alt vi kjøper inn og unngår matsvinn.

Vi lager også det meste av sauser og supper fra bunnen av fordi dette er både billigere og sunnere enn å kjøpe ferdig. Med hjemmelaget mat kan vi også være sikre på at maten er fri for allergener og tilsetningsstoffer.

For å få barna med på laget er vi nøye med å fortelle barna hva det er de spiser. De trenger tid til å lære seg nye smaker og mye av den maten vi serverer er nytt for mange. Vi er ikke så veldig opptatt av at barna skal spise opp all maten, men vi vil at alle skal smake på den.

Byggryn med økologiske grønnsaker

Byggryn med rotgrønnsaker.